Budownictwo

Polski dom 2018 – średni metraż z jednym piętrem w tradycyjnej technologii

Polski dom 2018 – średni metraż z jednym piętrem w tradycyjnej technologii Przeciętny polski dom ma od 126 do 150 m2 powierzchni użytkowej. Powstał w

Polski dom 2018 – średni metraż z jednym piętrem w tradycyjnej technologii

Przeciętny polski dom ma od 126 do 150 m2 powierzchni użytkowej. Powstał w technologii murowanej, według gotowego projektu kupionego od architekta i na działce nie większej niż 20 arów. Z najnowszego „Raportu o budowie domów w Polsce” wynika, że dotychczasowe trendy mają się bardzo dobrze i Polacy są przywiązani do tradycyjnych rozwiązań. Rzadziej niż w ubiegłych latach decydują się na budowę według indywidualnych projektów.

Zaczynamy od działki i projektu
Pierwsze etapy inwestycji związanej z budową domu to zazwyczaj wybór działki oraz projektu, według którego będzie powstawał nowy dom.
Ankietowani przez Oferteo.pl, największy polski serwis łączący poszukujących towarów i usług z ich dostawcami, w 2018 roku najczęściej budowali domy na działkach, których wielkość nie przekraczała 20 arów. W porównaniu do ubiegłorocznej edycji badania widać lekki wzrost zainteresowania działkami o powierzchni od 10,1 do 20 arów – z 38 do 41%. Prawie co trzeci badany wybierał działki o powierzchni od 5,1 do 10 arów (31%).

Uwidocznił się także niewielki spadek zainteresowania największymi działkami, liczącymi więcej niż 30 arów powierzchni. Według poprzedniej edycji badania (za 2017 rok) stawiało na nich domy 15% ankietowanych. W 2018 roku ten odsetek wyniósł 11%.
Ankietowani wybierając miejsce, w którym powstanie ich dom, przede wszystkim kierowali się położeniem działki (57% wskazań). Na cenę jako kluczowy czynnik zwracało uwagę 25% ankietowanych. Ponadto wpływ na wybór lokalizacji miały: odległość od miejsca pracy (18%) oraz szkoły lub przedszkola dzieci (16%). Warto zauważyć, że 11% badanych wskazało, że wybór odpowiedniej działki to jedna z największych trudności związanych z procesem inwestycyjnym. Podobnych dylematów raczej nie miało 24% ankietowanych, którzy otrzymali działkę jako darowiznę.
W 2018 roku wyraźnie zwiększył się odsetek osób, które skorzystały z gotowego projektu domu zakupionego w biurze architektonicznym. Na takie rozwiązane zdecydowało się 63% badanych przez Oferteo.pl. W poprzedniej edycji ten odsetek wyniósł 56%. Na indywidualnym projekcie, przygotowywanym wspólnie z architektem opierało się 37% badanych – jest to wyraźne załamanie trendu, ponieważ w ubiegłych latach indywidualne projekty stopniowo zyskiwały na popularności.
Jak duży jest przeciętny polski dom?
W przypadku metrażu domów trendy z ostatnich kilku lat mają się bardzo dobrze. W 2018 roku, podobnie jak rok wcześniej, Polacy najczęściej budowali domy, których powierzchnia użytkowa wyniosła od 126 do 150m2 (28%). W dalszej kolejności popularnością cieszyły się metraże z przedziału od 151 do 200m2 (24%) oraz 101–125m2 (23%). Zmniejszył się odsetek osób, które budowały najmniejsze domy – z 16% w 2017 do 13% w roku 2018.

A to już wiesz?  Średnio 465 000 PLN za nowy dom

Wciąż najpopularniejsze okazują się domy parterowe z poddaszem użytkowym. Na takie rozwiązanie zdecydowało się 60% ankietowanych. Tylko 14% badanych przez Oferteo wybudowało dom jednopiętrowy lub o większej liczbie kondygnacji.
Kolejna edycja „Raportu o budowie domów” przynosi potwierdzenie tezy, że piwnice systematycznie przechodzą do lamusa. W 2018 roku tylko 10% inwestorów zdecydowało się na podpiwniczenie. Na podobnym poziomie utrzymuje się natomiast odsetek inwestorów, którzy budowali dom z garażem – według najnowszego badania było to 66%.

Jaką technologię wybieramy?
W kwestii materiałów budowlanych Polacy są przywiązani do tradycyjnych technologii. – Wybór materiałów budowlanych pokazuje, jak mocno są w społeczeństwie zakorzenione pewne trendy – zwraca uwagę Karol Grygiel z zarządu Oferteo.pl. – Od pierwszej edycji badania widzimy, że najpopularniejsze materiały to cegła ceramiczna i bloczek komórkowy.
Nie inaczej było w ubiegłym roku. Aż połowa inwestorów najchętniej budowała z bloczku komórkowego, a 35% wybrało cegłę. Nieco spadł natomiast odsetek osób, które decydowały się na budowę domów z drewna. Technologię kanadyjską wybrało 8% badanych, a budowa z bala dotyczyła zaledwie 1% badanych.
Podobnie silne trendy dotyczą wyboru pokrycia dachu. Po raz kolejny najpopularniejsza była dachówka ceramiczna, na którą zdecydowało się 42% badanych. Po blachodachówkę sięgnęło 35%, a dachówkę cementową – 7%.
Ekologiczne ogrzewanie
Osoby budujące w 2018 roku najczęściej inwestowały w ogrzewanie gazowe (53% z nich). Podobną popularnością jak w ubiegłym roku cieszyły się rozwiązania wykorzystujące energię pochodzącą z odnawialnych źródeł: pompy ciepła (16%) oraz kolektory słoneczne, które zamontował w swoim domu co dziesiąty badany.
Wciąż dużym zainteresowaniem cieszą się kotły na paliwa stałe, takie jak ekogroszek, węgiel kamienny czy pellet drzewny – ich montażu dokonało 28% badanych przez Oferteo.
Metodologia badania
Przedstawione dane pochodzą z analizy ponad 17 tysięcy zapytań ofertowych złożonych w 2018 roku w serwisie Oferteo.pl przez osoby poszukujące towarów i usług związanych z budową domów oraz z badania ankietowego przeprowadzonego w styczniu 2019 roku metodą CAWI na próbie 600 osób, które w 2018 roku budowały dom.
Jak działa Oferteo.pl?

A to już wiesz?  Budowa domu: nawet pół roku oczekiwania na sprawdzoną ekipę

Za pośrednictwem www.oferteo.pl zarejestrowani w serwisie Wykonawcy usług i Dostawcy produktów mają możliwość dotarcia do nowej grupy Klientów poszukujących konkretnej usługi lub produktu. Pozwala to zaoszczędzić cenny czas związany z poszukiwaniami i obsługą klientów.

Klienci poszukujący konkretnej usługi lub produktu mogą w jednym miejscu bezpłatnie złożyć zapytanie o oferty. Konsultanci pracujący w serwisie wyselekcjonują dla nich odpowiednie firmy, które zostaną powiadomione o zapytaniu z ich branży, by spośród nadesłanych ofert Klienci mogli wybrać najlepszą dla siebie.

O OFERTEO

Oferteo.pl z siedzibą we Wrocławiu to serwis internetowy, którego głównym celem jest ułatwienie dokonywania transakcji handlowych, a w szczególności kontaktowanie potencjalnych nabywców z najlepszymi dostawcami produktów i usług. Platforma istnieje od 2008 roku.

Więcej na www.oferteo.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy